ČESKO: Volkswagen Passat by sa mal vyrábať v novom závode. V hre je aj Slovensko

Nová automobilka, ktorá by uľavila vyťaženým českým závodom, má podľa nemeckého denníka Handelsblatt stáť buď v Bulharsku, alebo v Turecku. Špekuluje sa aj o Rumunsku, Maďarsku a východnom Slovensku.

V nemeckom Wolfsburgu dnes zasadá dozorná rada koncernu Volkswagen. Jedná sa tam aj o rade vecí, ktoré budú mať vplyv nielen na Škodu Auto, ale aj na českú ekonomiku a možno aj tú slovenskú, píše v rozsiahlom komentári na portáli Lidoviek Roman Šitner. 

Podľa Lidoviek Dozorná rada najväčšej automobilky sveta prerokuje plány na ďalšiu dekádu. Dá sa očakávať, že prikývne na stavbu novej továrne Škody Auto. Prakticky istotu tomu dodáva nové vydanie týždenníka “Škodovácký odborár”, v ktorom finančný šéf Škody Auto Klaus Dieter Schürmann medzi budúcimi nákladmi uvádza nový závod firmy. Ten bol aj jedným témou dozornej rady Škody Auto v minulom týždni.

Šéf koncernu Herbert Diess OPLAN informoval i českých odborárov. “Flexibilita a dobré marže dávajú veľké šance na zabezpečenie zamestnanosti, slušného rastu miezd, investícií a najmä dobrých produktov,” opísal dojmy zo stretnutia šéfodborář škodovky Jaroslav Povšík. Spomenul ale aj obavy z rastúcich výdavkov na plnenie emisných limitov.

 

Náklady majú Škode v budúcnosti rásť aj kvôli tomu, že si v rámci koncernu berie na starosť indický a tiež ruský trh.

V oboch prípadoch to bude znamenať ďalšie investície. V týchto regiónoch koncern dlhodobo zaostáva za očakávaním. Škoda by tak mala prichádzať so stratégiami, ako v Indii a v Rusku uspieť. Pod palcom by mala mať aj vývoj potrebných modelov, ktoré sa môžu líšiť od produkcie pre zvyšok sveta.

Škoda sa tento rok stretáva s poklesom zisku, zaťažujú ju spomínané vyššie náklady na nové emisné predpisy a náklady na prípravu čistejších benzínových a naftových motorov rovnako ako na prvé elektrické škodovky. Pomáha ale rastúce odbyt. “Dopyt bol veľmi vysoký, vlastné kapacity sme využili na viac ako 110 percent,” povedal pred týždňom Schürmann.

 

Nová automobilka, ktorá by uľavila vyťaženým českým závodom, má podľa nemeckého denníka Handelsblatt stáť buď v Bulharsku, alebo v Turecku. Špekuluje sa aj o Rumunsku, Maďarsku a východnom Slovensku.

Bulharské médiá dokonca našli zvažovanú lokalitu za západe krajiny, kde už pôsobí jeden z dodávateľov Škody. Automobilka sa k tomu odmietla vyjadriť. “Špekulácie nekomentujeme,” hovorí hovorca firmy Kamila Biddle.

Na Škodu dopadne aj nastupujúcej elektromobilita. Schürmann vo svojich výhľadoch predpokladá, že ziskovosť takýchto áut bude kvôli cenám batérií nižšia a dopadne tak do celkových výsledkov automobilky.

 

S Českom sa v elektromobilite zatiaľ nepočíta

To ale nie je jediné riziko. S Českom sa v elektromobilite zatiaľ nepočíta. Koncern Volkswagen predpokladá, že v roku 2025 budú pätinu až štvrtinu výroby tvoriť autá na elektrinu. Kvôli tomu tiež vyčlenil vedľa belgickej továrne hneď tri nemecké závody. V Česku sa tak budú vyrábať pravdepodobne len hybridné verzie.

Pre Škodu a jej dodávateľa je to čiastočne dobrá správa. Znamenalo by to, že sa v ďalšom desaťročí v Česku nepočíta s poklesom výroby áut so spaľovacími motormi, na ktorú sú naviazaní ďalší dodávatelia. K výraznej zmene ale dôjde v dodávkach do nemeckých závodov koncernu, ktoré na výrobu elektroáut prejdú.

Rozhodnutím Volkswagenu premeniť nemecký závod v Emdene na výrobu elektroáut skončili špekulácie o tom, že by sa výroba Škody Superbu presunula do Nemecka. Naopak by sa mal model Volkswagen Passat vyrábať v Česku. Niektoré médiá ale písali, že Passat končí bez nástupcu a počíta sa už len so Superbom. Tento variant ale nie je podľa ďalších médií pravdepodobný. Passat je po dekády jedno z najpredávanejších áut Európy, svojej kategórii dokonca s náskokom kraľuje. Až s odstupom je dvojkou sesterský Superb, ktorý s ním zdieľa rad dielov.