Rusko, Irán a India pripravujú alternatívu k Suezskému kanálu, informácie zverejnia 23.novembra

Rusko, India a Irán spolupracujú na vytvorení obchodného a dopravného koridoru s dĺžkou 7,2 tisíc kilometrov, čo by mala byť lacnejšia a kratšie alternatíva k trase prostredníctvom Suezského kanála.

Rusko, Irán a India pripravujú začatia projektu dopravného koridoru sever-juh (INSTC), ktorý by mal spojiť severnú Európu, Rusko a Indický oceán pomocou železníc a námorných trás. V takom prípade môže byť dodávka tovaru z Bombaja do Moskvy o 20 dní kratšia než cez Suezský prieplav, píše na svojich internetových stránkach Press TV.

Rusko, India a Irán spolupracujú na vytvorení obchodného a dopravného koridoru s dĺžkou 7,2 tisíc kilometrov, čo by mala byť lacnejšia a kratšie alternatíva k trase prostredníctvom Suezského kanála.

Medzinárodný dopravný koridor “sever – juh” bude využívať železnice a vodné cesty a spojí Indický oceán a Perzský záliv s Ruskom a severnou Európou cez Irán.

Tento projekt sa vyvíja na pozadí čínskej predstavy o novej hodvábnej ceste. Navyše obe cesty prechádzajú Iránom, čo je dobrá správa pre Teherán.

Čínska hodvábna cesta spustí železničnú revolúciu v Iráne. V stredu bolo oznámené, že bola podpísaná zmluva vo výške 5,35 miliardy juanov na vybudovanie železničnej trate v západnom Iráne.

Súčasne bude projekt severu-juh obzvlášť užitočný pre Indiu, pretože jeho tovaru môže byť dodávaný cez Astrachan do Iránu a jej prístav v Kaspickom mori vlakom, napríklad do Európy.

Týmto spôsobom sa zníži čas a náklady na prepravu tovaru o 30-40%. Ak porovnáme túto cestu a koridor cez Suezský kanál, bude možné ušetriť asi 20 dní na ceste z Bombaja do Moskvy. Bude možné prepravovať cez 20-30 miliónov ton tovaru ročne.

Prvá “suchá” skúšobná jazda bola vykonaná v auguste 2014 a druhá v apríli 2017. Zároveň sa okrem hlavných hráčov očakáva, že tento projekt bude prínosom pre Afganistan, pre ktorý bude otvorený prístup k peňažným tokom z obchodu, čo pomôže znížiť závislosť štátu na medzinárodnej pomoci.

Indický minister priemyslu Suresh Prabhu sa v sobotu stretol s ruskou obchodnou delegáciou v Novom Dillí, kde uviedol, že “všetky problémy musia byť vyriešené, aby sa čo najskôr uskutočnil koridor INSTC”.

Oficiálne vyhlásenie Indie, Ruska a Iránu k projektu bude zverejnené 23. novembra.

“INSTC je najkratšia multimodálna dopravná linka spájajúca Indický oceán a Perzský záliv cez Irán do Ruska a severnej Európy,” uviedlo indické ministerstvo obchodu a priemyslu.

India usiluje o využitie strategického iránskeho prístavu Chabahar v juhovýchodnom Iráne do projektu INSTC.

Rusko, Irán a India podpísali dohodu o projekte NSTC 16. mája 2002. Všetky tri krajiny sú zakladajúcimi členskými štátmi projektu. Ďalšími dôležitými členskými štátmi sú Azerbajdžan, Arménsko, Kazachstan a Bielorusko a ďalšie štáty s rôznou mierou zapojenia.