Rybí olej a omega-3 nemajú takmer žiadne účinky na zdravie srdca

Najdôveryhodnejšie štúdie neustále vykazovali malý alebo žiadny účinok omega-3 tukov s dlhým reťazcom na kardiovaskulárne zdravie. Na druhej strane, zatiaľ čo mastné ryby sú zdravé potraviny, je nejasné, či ich zvýšená konzumácia chráni naše srdcia

Milióny ľudí po celom svete pravidelne užívajú doplnky s omega-3 mastnými kyselinami. Rozsiahla štúdia však spochybnila ich účinok na kardiovaskulárne zdravie.

Omega-3 mastné kyseliny nachádzajúce sa v rybách, morských plodoch, niektorých orechoch a rastlinných olejoch nemajú takmer žiadny účinok na kardiovaskulárne zdravie. Ukázala to nová štúdia publikovaná v Cochrane Library.

Existujú tri hlavné typy omega-3 mastných kyselín: kyselina alfalínová (ALA), kyselina eikozapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA).

ALA je esenciálna mastná kyselina, čo znamená, že ľudské telo ju nemôže samo vyrobiť a musí ju získať z potravy. Nachádza sa v ľanových semienkach, sójovom a repkovom oleji, ako aj v chia semienkach a vlašských orechoch.

DHA a EPA – tiež nazývané omega-3 s dlhým reťazcom – sa môžu nachádzať aj v tučných rybách, ako je losos, makrela, tuniak, sleď a sardinky, ako aj v iných druhoch morských plodov.

Predchádzajúce štúdie ukázali, že tí, ktorí pravidelne konzumujú ryby ako súčasť zdravého, vyváženého stravovania, majú nižšie riziko srdcových problémov. Nový výskum však ukázal, že nie jasné, či tieto prínosy pochádzajú z rýb alebo omega-3.

Výskumníci analyzovali 79 klinických štúdií

Výskumníci spoločnosti Cochrane, nezávislej organizácie, ktorá hodnotí existujúci lekársky výskum, skúmali prínosy doplnkov s omega-3 mastnými kyselinami. Hlavná autorka metaanalýzy Lee Hooperová a jej kolegovia preskúmali 79 randomizovaných štúdií, ktoré zahŕňali 112 059 účastníkov. Štúdie hodnotili kardiovaskulárne účinky užívania omega-3 doplnkov a porovnali ich s normálnym alebo nižším príjmom omega-3.

Vo väčšine štúdií dostávali niektorí účastníci doplnky s rybím olejom, zatiaľ čo iným podávali placebo. Iné štúdie viedli účastníkov k zvýšeniu príjmu omega-3 v priebehu jedného roka, zatiaľ čo ostatní účastníci boli požiadaní, aby nijaké zmeny nerobili.

Vo väčšine štúdií, ktoré hodnotili účinok príjmu ALA, poskytli účastníkom omega-3-obohatené potraviny, ako je margarín, alebo potraviny, ktoré sú prirodzene bohaté na ALA, vrátane vlašských orechov. Kontrolná skupina mala normálnu stravu.

Doplnky majú “malý alebo žiadny účinok”

Preskúmanie zistilo, že užívanie doplnkov omega-3 s dlhým reťazcom má “malý alebo žiadny účinok” na riziko úmrtia z akýchkoľvek príčin, riziko smrti pri kardiovaskulárnych problémoch alebo riziko smrti koronárnej choroby srdca.

Doplnky tiež vykazujú malý alebo žiadny účinok na riziko kardiovaskulárnych príhod, mŕtvice alebo nepravidelného srdcového tepu.

Pokiaľ ide o ALA, zvyšovanie príjmu z vlašských orechov alebo obohatených výrobkov, ako je margarín, “má pravdepodobne malý alebo žiadny rozdiel na smrť alebo kardiovaskulárne príhody alebo koronárne príhody, ale pravdepodobne mierne znižuje kardiovaskulárne príhody, koronárnu mortalitu a srdcové ochorenia,” uzatvárajú autori.

Toto zníženie je však tak malé, že 1 000 ľudí by muselo zvýšiť príjem ALA, aby jeden z nich pocítil benefity. Účinky ALA na riziko mozgovej príhody zostávajú nejasné, pretože dôkazy boli považované za “veľmi nízkej kvality”.

Diéta môže pomôcť, ale doplnky nie

Hooperová komentuje výsledky a hovorí: “Môžeme mať istotu vo výsledkoch tohto prieskumu, ktoré odporujú všeobecnej viere, že doplnky omega-3 s dlhým reťazcom chránia srdce.” Podľa nej majú dobré dôkazy, “že užívanie doplnkov omega-3 s dlhým reťazcom (rybieho tuku, EPA alebo DHA) nie je prínosom pre zdravie srdca alebo zníženie rizika vzniku mŕtvice alebo smrti z akejkoľvek príčiny.”

Ako Hooperová zdôrazňuje:

“Najdôveryhodnejšie štúdie neustále vykazovali malý alebo žiadny účinok omega-3 tukov s dlhým reťazcom na kardiovaskulárne zdravie. Na druhej strane, zatiaľ čo mastné ryby sú zdravé potraviny, je nejasné, či ich zvýšená konzumácia chráni naše srdcia.”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.